7 saker du måste veta om det japanska modeföretaget UNIQLO
Få har nog missat att den trendiga japanska klädbutiken UNIQLO även finns i Stockholm, Sverige. Vi har tagit reda på några saker du troligtvis inte visste om märket och dess bakgrund.
Uniqlo expanderar i Sverige
I augusti 2018 öppnade japanska UNIQLO sin första butik i Sverige. En 1580 kvadratmeter stor butik i Sverigehuset, precis intill Kungsträdgården i Stockholm. Nu planerar de en expansion i Sverige. Till hösten ska de öppna sin andra butik i landet. Butiken kommer öppna i Westfield Mall of Scandinavia i Stockholm.
Den trendiga butikskedjan grundades 1984 och fokuserar på prisvärd kvalitet som ska vara gjorda för alla.
Vi har listat 7 saker du måste veta om den japanska butikskedjan UNIQLO. Vi har listat 7 saker du måste veta om den japanska butikskedjan UNIQLO.
1. Teknologiskt företag
UNIQLO ser sig inte som ett stort modeföretag utan mer som ett teknologiskt bolag. De har däremot gjort stora samarbeten, likt H&M, med flera gästdesigner. Bland annat Alexander Wang, Undercover och JW Anderson.
2. Hållbarhet
UNIQLO jagar inte trender utan satsar snarare på bra och hållbart material. Ibland erbjuder märket över 50 färgvarianter av ett och samma plagg.
3. Cool arkitektur
Idag finns det runt 2200 butiker fördelade på 25 globala marknader. Den första butiken utanför Japan öppnade år 2001 i London. Ofta brukar butikerna vara överdådiga men anpassas lokalt. Det är bara i Tokyo som det finns över hundra olika butiker där ingen är den andra lik. Butiken i Stockholm är ritad av Sven Markelius, en av Sveriges främsta arkitekter.
4. You-nee-klo
Visste du att företaget inte hette UNIQLO från första början? På 1980-talet hette företaget Unique Clothing Warehouse, och den förkortade versionen stavades Uniclo. När de sedan skulle registreras i Hongkong stavades märket fel i en adminstrativ handling, C:et skrevs av misstag som ett Q, men ägaren Tadashi Yanai tyckte att det lät mycket bättre och ville behålla felstavningen. Hur uttalar man det då? Jo, man uttalar UNIQLO ”you-nee-klo”.
5. Japans rikaste man
UNIQLO's chef och grundare Tadashi Yanai, 69, är en av Japans rikaste personer. Forbes har tidigare skrivit att hans förmögenhet 2018 ligger runt härliga 19,3 miljarder dollar. Inte illa!
6. Hi-tech
UNIQLO samarbetar med textiltillverkaren Toray Industries utanför Kyoto. Där i fabriken tar man fram materialen Heattech och Airism. Heattech är ett material som är gjort av fyra olika garner som tillsammans absorberar kroppens fukt och omvandlar den till värme. Airism däremot är ett supertunt material som andas och leder bort fukt.
7. Välgörenhet
2017 samlade UNIQLO in över 10 miljoner klädesplagg från sina kunder som de sedan, via UNHCR, levererade till flyktingar och människor som levt under svåra förhållanden, skriver Uniqlo på sin sajt.